اخبار و مقالات

نکاتی در طراحی سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی اگرچه ممکن است جز کوچک‌ ترین فضا در خانه باشد، اما می تواند تأثیر مستقیم و شگفت انگیزی بر دکوراسیون منزل داشته باشد. علاوه بر این که سرویس بهداشتی تأثیر مستقیم بر بهداشت فردی اعضای خانواده دارد و فضای همگانی محسوب می‌شود وهیچ‌ گاه اهمیت سرویس بهداشتی از سایر فضاهای خانه کمتر در نظر نگیرید.

تغییر دکوراسیون سرویس بهداشتی

قبل از اینکه پروژه تعمیر یا طراحی سرویس بهداشتی منزلتان آغاز شود٬ باید ابتدا خوب فکر کنید که چه مواردی را در طراحی اضافه کنید یا چه مواردی را در تعمیرات حذف کنید.

برای طراحی صفر تا صد سرویس بهداشتی از کارشناس مربوطه کمک بگیرید.

چیدمان صحیح لوازم بهداشتی

وقتی‌ که صحبت از طراحی سرویس و حمام به میان می‌آید٬ باید به عملکرد توجه شود تا به فضا موجود. باید فضا کافی بین لوازم بهداشتی به اندازه وجود داشته باشد تا فرد بتواند به راحتی در داخل سرویس حرکت کند و به راحتی نشسته و یا ایستاده باشد. برای مثال، بین توالت و هر چیزی که در جلوی آن قرار دارد حداقل باید فاصله ۶۰ سانتیمتر وجود داشته باشد.

لوله‌ کشی آب و فاضلاب

قبل از اینکه برای طراحی سرویس بهداشتی برنامه‌ریزی کنیم باید به این نکته توجه کرد که لوله‌ های آب و فاضلاب از چه نقاطی عبور کرده‌اند. برای شروع لوله‌های اصلی فاضلاب را با دسته‌ ای از خاک یا ماسه‌ی نرم بپوشانید. توالت شما لازم است حداکثر ۶ متر و روشویی حداکثر ۴ متر٬ از لوله فاضلاب اصلی فاصله داشته باشد تا زهکشی مناسبی برای خروج فاضلاب ایجاد شود.

دقت داشته باشید که لوله‌های کوچک‌تر با چه زاویه‌ای به لوله‌ی اصلی فاضلاب متصل می‌شوند٬ تا نشستی رخ ندهد. قوانین مربوط به عرض لوله‌ ها، زاویه‌ ها و شیب‌ های زهکشی باید رعایت شود تا سیستم لوله‌کشی به درستی کار کند و مشکلی در سرویس بهداشتی به وجود نیاید.

طراحی در فضای کوچک سرویس

سرویس بهداشتی مناسب حداقل شامل روشویی٬ کابینت و قفسه‌بندی٬ توالت ایرانی و فرنگی می‌باشد٬ اما اگرشما یک فضای کوچک سرویسبهداشتی داشته باشید باید روی  یکی از لوازم بهداشتی که برای شما از مهم‌ تر است مانور بدهید و بقیه را جمع‌ و جور طراحی کنید. اگر فضای شما کوچک است از ذره‌ ذره‌ فضا باید استفاده کنید.

شا می توانید از یک شلف دیواری برای جای گذاری لوازم جانبی استفاده کنید و از قفسه‌ های پنهان را برای لوازم غیر ضروری استفاده کنید. یک کابینت آینه دار یک انتخاب مناسب برای ذخیره‌ سازی شسته‌ و رفته در طراحی سرویس بهداشتی است، در حالی‌ که قفسه‌ های داخلی، کابینت‌ ها به شما کمک می‌کند تا بیشتر از هر اینچ فضا را استفاده کنید.

تهویه مناسب

سرویس بهداشتی چون یکی از مرطوب‌ ترین فضاها در خانه است و رطوبت ایجاد شده باعث رشد برخی از میکروب‌ ها و قارچ‌ ها می‌شود. تعبیه یک فن (هواکش) قوی و تایمر دار که پس از ترک سرویس هوا را تعویض کند٬ لازم است به‌ خصوص اگر سرویس شما بدون پنجره داخلی باشد.

انتخاب شیر صحیح  و صرفه‌ جویی در مصرف آب

اگر شما تمام شیرها و شلنگ‌ هایی که چکه می‌کنند و نیاز به تعمیر دارند را تعویض کنید در مصرف آب این مایع گران بها صرفه جویی کرده اید یا از ابتدا از شیرهای اهرمی و چشمی استفاده کنید.

نورپردازی مناسب

کاربرد نور خورشید در سرویس بهداشتی در بهترین حالت در طول روز عملی است ولی در شب و در مواردی که فضای سرویس فاقد پنجره است نیاز به نورپردازی مصنوعی داریم. باید ترکیبی از نورپردازی عمومی و روشنایی در سرویس بهداشتی ایجاد نمایید. اگر از سیستم روشنایی لوستر سقفی یا دیواری استفاده می‌کنید باید جنس لامپ با امتیاز محافظت‌ شده (IP) را انتخاب کنید که برای استفاده در مناطق مرطوب ایمنی باشد. برای روشنایی و جذابیت ست سرویس بهداشتی از نوارهای لامپ LED در زیر آینه استفاده کنید.

انتخاب کاشی مناسب

یکی دیگر از مواردی که در دکوراسیون سرویس بهداشتی تأثیر به سزایی دارد انتخاب کاشی و سرامیک است. با توجه به تنوع طرح‌ در کاشی های سرویس بهداشتی و اینکه قابلیت شست و شوی مداوم دارند و اینکه محیط  سرویس بهداشتی مرطوب است، کاشی‌ کاری بهترین گزینه برای پوشش سطوح دیوار سرویس بهداشتی است. جنس٬ رنگ٬ مقاومت٬ دوام و طرح و چیدمان از عوامل مهم در انتخاب نوع کاشی است. دقت داشته باشید که جنس کاشی یا سرامیک کف لیز نباشد.

از کاشی‌ ها با تایل بزرگ در سرویس بهداشتی با فضای کوچک استفاده کنید تا فضا بزرگ‌ تر به نظر برسد٬ اگر از کاشی‌ های سایز کوچک استفاده کنید سرویس بسیار شلوغ و کوچک به نظر می‌ رسد. کاشی‌ های کف در ابعاد متوسط حدود ۴۵ × ۴۵ سانتیمتر، اغلب بهترین انتخاب در یک فضای کوچک است. می‌توانید برای پوشش دیوارها تایل های کمی کوچک‌ تر انتخاب کنید تا زمانی که پالت رنگ و الگو هماهنگ شود.

نکاتی که باید در مورد کاشی‌کاری سرویس بهداشتی بدانید:

کاشی‌ های ساده می‌ توانند به راحتی و با انتخاب مناسب، تعمیر شوند. دقت داشته باشید که از بافت تیره یا روشن به‌ تنهایی استفاده نکنید و هر دو را ترکیب کنید٬ بافت تیره ‌تر می‌ تواند یک الگوی چشم‌ نواز در تضاد با بافت روشن ایجاد کند.

در نحوه‌ ی اتصال تایل های کاشی در سرویس بهداشتی توجه کنید تا به‌ دقت و تمیزی انجام شوند و درزی بین آن‌ها باقی نماند. در لبه‌ های اتصال روشویی می‌ توانید از چسب‌ های بی‌ رنگ استفاده کنید که ضد آب هستند.

ست سرویس بهداشتی

لوازم جانبی سرویس بهداشتی  شامل :آینه٬‌ برس٬ جا حوله‌ ای٬ جا دستمال٬ جا صابون٬ جا مایع٬ جا مسواک٬ سطل و دست‌ خشک‌کن هستند که به‌ صورت جداگانه یا ترکیبی در یک ست قرار می‌ گیرند. در برخی موارد از روشویی کابینتی استفاده می‌شود که مجموعه‌ ی فضاهای مختلف را در خود جای می‌دهد.

ست‌های سرویس بهداشتی جدا از لوازم بهداشتی اصلی در رنگ‌ ها و طرح‌ های مختلف در بازار موجود است که شما می‌ توانید با توجه به سلیقه و دکوراسیون سرویس بهداشتی ست مد نظر خود را تهیه کنید.

ترفندهایی برای تغییر دکوراسیون سرویس بهداشتی

شما می توانید با توجه به بودجه و متراژ سرویس بهداشتی و جای گذاری صحیح لوازم بهداشتی اصلی در سرویس بهداشتی منزل خود از اجزای زیر استفاده کنید:

  • استفاده از گلدان‌های مقاوم با محیط مرطوب یا گل و گلدان‌های مصنوعی.
  • اضافه کردن شمع‌های معطر در ابعاد مختلف.
  • استفاده از حوله‌ها و پادری مناسب با رنگ دکوراسیون سرویس بهداشتی.
  • قرار دادن بوگیر و اسپری خوشبوکننده در داخل سرویس بهداشتی.

در این مقاله به  نکات اصلی در طراحی سرویس بهداشتی پرداختیم در ادامه با مقاله هایی درباره فول ست های رویال ، فول ست های چوب ، فول ست های کلاسیک  ، … با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *